10 mars 2012

En teori om Jakob Vetenojas härkomst


I ett tidigare inlägg presenterade jag nya fakta om Lisa Mattsdotter Vetenojas make Jakob. Innan flytten till Vetenoja i samband med giftermålet tjänade han som dräng på Kangas hemman i Ylivieska. Ylivieska kapellförsamlings kyrkböcker avslöjar att han hette Jakob Jakobsson och var född kring år 1712, mest troligt just detta år. Dessa uppgifter förbättrar avsevärt möjligheterna att utreda Jakobs hittills okända härkomst. Här presenterar jag en teori om varifrån han kan ha kommit till Ylivieska. Jag vill framställa denna teori i ett skilt inlägg för att tydligare markera skillnaden mellan vad som kan anses vara fakta och vad som i detta skede endast är spekulationer.

Jakob Jakobsson nämns första gången i mantalslängden på Kangas år 1731. Åren innan förekommer i längderna ingen som skulle kunna vara samma person i hela Kalajoki socken. Om Jakob var född kring 1712 är det fullt möjligt att han mantalsskrevs först 1731, men man bör också beakta möjligheten att han ursprungligen kom från någon annan närbelägen socken. Eftersom vi känner till Jakobs ungefärliga födelsetid och dessutom vet namnet på hans far är en sökning bland kyrkböckerna i HisKi-databasen inte helt irrelevant. Visserligen saknas kyrkböckerna från den här tiden för många församlingar, men just i flera av Kalajokis grannförsamlingar finns de bevarade. När man förutom födelsetiden även beaktar avståndet till Kalajoki och de normala flyttningsrörelserna ger en lämpligt avgränsad sökning endast ett fåtal träffar. En person som synnerligen väl passar in på alla kriterier är den Jakob som föddes 1.8.1712 på Norppa hemman i Kelviå (Ullava by), som son till Jakob Mattsson och Brita Larsdotter.

Den äldsta bevarade kommunionboken för Kelviå församling börjar år 1723. Då antecknas på Norppa bland andra änkan Brita Larsdotter och sonen Jakob Jakobsson. Britas make Jakob Mattsson hade tydligen dött under stora ofreden. Kommunionboken innehåller inga anteckningar om nattvardsgång för Jakob Jakobsson, så det är oklart när han lämnar hemmanet. När en ny lista över invånarna i hushållet uppgörs 1730 finns han inte längre med, så han har i alla fall flyttat bort innan dess. Modern Brita Larsdotter fortsätter dock att antecknas på Norppa ända till och med 1737. Då försvinner också hon från hemmanet och i kommunionboken finns kommentaren ”i Calajoki”. Den rimliga förklaringen är att hon flyttat till någon nära släkting, förmodligen till sonen Jakob som är det enda av hennes (kända) barn som fortfarande kan ha varit i livet. Alternativt kunde flytten till Kalajoki förklaras med att hon kan ha gift om sig och flyttat till den nye makens familj, men detta förefaller mindre sannolikt. Brita var själv barnfödd i Ullava.

Kopplingen till Kalajoki i kombination med den ytterst passande födelsetiden ger rimliga skäl att tro att Jakob Jakobsson Norppa är samma person som Jakob Jakobsson Vetenoja, även om direkta bevis ännu saknas. Ytterligare forskning kunde kanske bringa klarhet i detta genom att antingen bekräfta eller motbevisa teorin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar